LEGO® Education

Kouluissa ja varhaiskasvatuksessa

ENGB_LEGO_40th_Anniversary_badge_Classic _Hands-On_RGB

Tevella on virallinen LEGO® Education -jakelijakumppani Suomessa. Monivuotinen yhteistyö takaa, että voimme tarjota parhaimman mahdollisen tuen niin tuotteiden valintaan kuin niiden käyttöön.  Autamme sinua, kun koulusi tai päiväkotisi haluaa ottaa käyttöön LEGO® Education -ratkaisuja tai kun mietit, miten täydentää aiemmin hankittuja tuotteita. Tarjoamme asiakkaillemme nopeat ja varmat tuotteiden toimitukset. Asiantuntijamme auttaa sinua tuotteiden käytössä, ja järjestämme LEGO® Education -koulutuksia.

LEGO® Education

Yhteistyössä opetusalan kanssa 40 vuoden ajan toiminut LEGO® Education tarjoaa monipuolisia ratkaisuja oppimiseen.

LEGO® Education -oppimisratkaisujen valikoima perustuu LEGO® rakennuspalikoihin, opetussuunnitelmaan liittyviin materiaaleihin sekä fyysisiin ja digitaalisiin oppimisvälineisiin.

LEGO Education verkossa

LEGO, the LEGO logo, the Minifigure, DUPLO, the SPIKE logo, MINDSTORMS and the MINDSTORMS logo are trademarks and/or copyrights of the LEGO Group. Used with permission. ©2020 The LEGO Group.

Ratkaisuja
STEAM-oppimiseen

LEGO® Education ratkaisuja STEAM-oppimiseen eri-ikäisille oppijoille sekä tukee oppilaiden kehittymistä varmaotteisiksi STEAM-oppiaineiden osaajiksi.

Oppiainerajat luovasti ja monipuolisesti ylittävä STEAM yhdistää tieteen, teknologian, tekniikan ja matematiikan (STEAM = science, technology, engineering, art, mathematics).

STEAM-opetuksessa oppijalla on aktiivinen rooli, ja lähestymistapa harjoittaa oppijan kykyä ajatella, tehdä havaintoja ja keksiä ratkaisuja.

45678_Copy_ModDetail_34-1

#LEGOconfidence

Itseluottamus on avaintekijä elinikäisen oppimisen matkalla

Kyselytutkimuksen mukaan 76 prosenttia opettajista on havainnut opetustyössään, että oppilaiden tuntema itseluottamuksen puute vaikeuttaa oppimista.

  • Oppilaista 51 prosenttia ilmoitti, että uusien asioiden kokeilu hermostuttaa heitä. 
  • Opettajista 77 prosenttia uskoo, että käytännön projektit, jotka tehdään yhdessä, kasvattavat oppilaiden itseluottamusta STEAM-oppiaineiden kanssa.
  • Vanhemmista 81 prosenttia vanhemmista toivoo, että heidän lapsensa oppisivat ohjelmointia kouluissa.

Lue lisää STEAM-oppimisesta.

Tulokset käyvät ilmi kansainvälisestä kyselytutkimuksesta, jonka LEGO® Education teetti viidessä eri maassa. Siihen vastasi 5 002 oppilasta, 5 001 vanhempaa ja 1 152 opettajaa.

LE_ConfidenceInfographic_2H19_digital_01
le_confidenceinfographic_2h19_digital_02

Leikin kautta oppiminen – viisi ydinpiirrettä

LEGO® Foundation on yhteistyössä akateemisten asiantuntijoiden kanssa määritellyt viisi piirrettä leikin kautta oppimiselle.

  • Merkityksellinen. Kun oppija voi yhdistää uusia kokemuksia tuttuihin asioihin, syntyy oppijalle merkityksellisiä yhteyksiä.
  • Vuorovaikutteinen. Kun oppijat työskentelevät ryhmissä, saavutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen hyötyjä.
  • Aktiivisesti sitouttava. Kun opettaja luo ymmärrystä tarkkojen ohjeiden sijasta kysymysten kautta, syntyy edellytykset aktiiviselle sitoutumiselle. Oppilas on motivoitunut ja sitoutunut oppimiseen. 
  • Toistuva. Oppijalla on mahdollisuus tutkia uusia käsitteitä, kokeilla, epäonnistua, kokeilla uudestaan ja uudelleen arvioida hypoteesia testaamisen pohjalta.
  • Iloinen. Oppilaat ovat uteliaita, iloitsevat uusien oppimisesta ja ylittävät haasteet vuorovaikutuksessa opettajan ja muiden oppilaiden kanssa.

Lue lisää teemasta! Siirry LEGO ® Foundationin sivulle.

“Learning through play supports the development of early literacy and numeracy skills in an integrated approach, while also cultivating children’s social, emotional, physical, and creative skills”
Marbina, Church & Tayler, 2011
timeline – kopio

Oppimisen jatkumo

LEGO® Education -ratkaisut luovat yhtenäisen oppimisen jatkumon varhaiskasvatuksesta aina yläluokille ja elinikäiseen oppimiseen asti. Ratkaisujen avulla eri kouluasteiden oppilaat oppivat ohjelmoinnillista ajattelua ja teknologiaratkaisujen suunnittelemista.

Valikoimasta löytyvät ohjelmoinnin oppimisen ja robotiikan välineet, jotka edesauttavat ohjelmointiin liittyvän ajattelun ja ongelmanratkaisukyvyn kehittymistä, sekä erilaisten graafisten ja tekstipohjaisten ohjelmointikielten oppimista. Ratkaisut tukevat esimerkiksi Scratch- ja Python -ohjelmointikieliä.

Tuntisuunnitelmia opetukseen

LEGO® Education tarjoaa laajasti eri aiheista tuntisuunnitelmia, jotka on luotu OPSin vaatimukset huomioiden. Tuntisuunnitelmia on saatavilla alakoulun ja yläkoulun sekä varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Käytössäsi on peräti yli 400 eri sisältöä.

Tutustu tuntisuunnitelmiin

LEGO® Education SPIKE Prime


Uusi STEAM-oppimisratkaisu 5.-8.-luokkalaisille

LEGO® Education SPIKE Prime on STEAM-oppimisratkaisu, joka innostaa oppilaita kaikilta tasoilta ajattelemaan kriittisesti, analysoimaan dataa ja ratkaisemaan monimutkaisia tosielämän ilmiöihin liittyviä ongelmia.

Ratkaisu yhdistää LEGO® rakennuspalikat, helppokäyttöisen teknologian sekä Scratch-kieleen perustuvan ohjelmointiympäristön.

569308_1

LEGO® Education SPIKE Prime -sarja 

LEGO® Education SPIKE™ Prime -sarja on tiedeaiheinen oppimistyökalu 5.–8.-luokkalaisille. Sarjassa yhdistyvät värikkäät LEGO® rakennusosat, helppokäyttöinen laitteisto ja intuitiivinen, vedä ja pudota -tyyppinen, Scratchiin perustuva ohjelmointikieli.

Lue lisää

569309_1

LEGO® Education SPIKE Prime -lisäsarja

Lisäsarjassa on 603 osaa, esimerkiksi isoja pyöriä, hammaspyöriä, värisensori ja iso moottori. Lisäksi lisäsarja sisältää yli 10 tuntia kohdennettua tiedeaiheista oppimista.

Lue lisää

LEGO® Education SPIKE Prime - Q & A

Mitä LEGO® Education SPIKE Prime -sarjan pakkaus sisältää?
Pakkaus sisältää tukevan säilytyslaatikon ja lajittelualustat, ohjelmoitavan keskusyksikön, etäisyyssensorin, voima-anturin, värisensorin, iso moottorin, 2 keskikokoista moottoria ja yli 500  LEGO® Technic -osaa. Ohjelmoitavassa keskusyksikössä on 5x5 valomatriisi, 6 tulo-/lähtöporttia, integroitu 6 akselinen gyro, kaiutin, Bluetooth-yhteys ja ladattava akku.

Minkä ikäisille oppilaille sarja on suunnattu?
Erityisesti 5.-8. luokkalaisille.

Minkä kokoiselle oppilasryhmälle yksi pakkaus soveltuu?
Se soveltuu hyvin 2-4 oppilaan työskentelyyn.

Mitä sähköosia sarjaan sisältyy?
Ohjelmoitava keskusyksikkö (sis. tasapainoanturin), etäisyyssensori, voima-anturi, värisensori, iso moottori ja kaksi keskikokoista moottoria.

Onko keskusyksikkö ladattava?
Kyllä. Se ladataan mukana toimitettavan USB-johdon avulla.

Miten LEGO® Education SPIKE Prime eroaa LEGO® MINDSTORMS® Education EV3:sta? 
SPIKE Prime on helppo jokaisen opettajan ja oppilaan työkalu STEAM-oppimiseen. Osien värit ovat iloisia ja kirkkaita ja rakentaminen on nopeaa ja vaivatonta. EV3 taas on teknisempi, erityisesti yläkoulusta ylöspäin suunniteltu perinteisempi robottisarja, jonka osien värit ovat lähinnä musta, valkoinen ja harmaa. SPIKEn ohjelmointi tapahtuu Scratch-pohjaisessa ohjelmointiympäristössä. EV3:n käyttöön on olemassa lukuisia erilaisia ohjelmointikieliä ja mm. Python-pohjainen tekstiohjelmointi.

Miten LEGO® Education SPIKE Primen ohjelmointi onnistuu? 
Tablet-laitteen tai tietokoneen avulla. Tuettuja käyttöjärjestelmiä ovat Windows, MacOS, iOS, Android sekä Chrome OS.

Onko ohjelmisto suomenkielinen / ruotsinkielinen?
Kyllä. Ohjelmisto sekä jakso- ja tuntisuunnitelmat ovat saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.

569561_1

LEGO® MINDSTORMS® Education EV3 perusarja

LEGO® MINDSTORMS® Education EV3 -ympäristö on  kattava opetusratkaisu, joka on kehitetty yhdessä opetusalan ammattilaisten kanssa. LEGO MINDSTORMS -perussarjalla oppilaat ja opiskelijat voivat rakentaa, ohjelmoida sekä testata omia ratkaisujaan, jotka perustuvat todellisen maailman robottitekniikkaan. Suunnattu erityisesti yläkoulun viimeisille luokille ja tätä vanhemmille oppilaille.

Lue lisää

569299_1

LEGO® Education WeDo 2.0

LEGO® Education WeDo 2.0 on luotu edistämään oppilaiden uteliaisuutta ja taitoja tiedeaineissa. Mukana toimitettu ohjelmisto, joka toimii tietokoneissa ja tableteissa, tarjoaa helppokäyttöisen ohjelmointiympäristön. Ohjelmisto sisältää myös WeDo 2.0 -opetusohjelmapaketin, joka kattaa biotieteet, fysiikan, maantiedon ja avaruustieteen sekä konetekniikan. Suunnattu alakoulun opetuksen tarpeisiin.

Lue lisää


LE_PS_LIFESTYLE_ 2HY18_45025_40 – kopio

LEGO® Education varhaiskasvatuksessa

Ohjelmoinnillisen ajattelun alkeita

LEGO® Education -tuotteet herättävät lapsen luontaisen uteliaisuuden ja innostuksen luoda ja tutkia ilmiöitä leikin avulla. Leikin lomassa karttuvat niin motoriset kuin matemaattiset ja kielelliset taidot. 

Sarjan tuotteet opettavat esimerkiksi:

  • ilmiöiden tutkiminen
  • ideoiden ja ajatusten jakaminen
  • looginen ajattelu
  • syyn ja seurauksen suhde
  • Yhteistyö ja ongelmanratkaisu
  • kokonaisuuksien ymmärtäminen
  • koodauksen alkeet
149024_2
149025_1

LEGO® Education Koodauksen pikajuna

Helppokäyttöinen ratkaisu esittelee koodauksen peruskäsitteitä, jotka innostavat tutkimaan ja oppimaan yhdessä. Samalla kehittyy ongelmanratkaisutaidot, kriittinen ajattelu, yhteistyö-, sosiaaliset- ja tunnetaidot.

Lue lisää

149024_1

LEGO® Education STEAM-puisto

Sarja herättää lapsen luontaisen uteliaisuuden ja innostuksen luoda ja tutkia ilmiöitä leikin avulla. Osista voi rakentaa vaikkapa huvipuiston, jossa on liikkuvia laitteita ja hauskoja pelejä.

Lue lisää

149028_2

LEGO® Education XL maailmani

Sarja tutustuttaa ympärillä olevaan maailmaan. Lapset oppivat sosiaalisia taitoja, yhdessä tekemistä sekä jakamaan ideoitaan ja ajatuksiaan. Roolileikin avulla erilaiset roolit ja vastuut tulevat myös esille. 

Lue lisää

LEGO® TOP 10 

  • LEGO® Education SPIKE Prime sarja (569308)
  • LEGO® MINDSTORMS Education EV3 perussarja (569540)
  • LEGO® Education WeDo 2.0 perussarja (569299)
  • LEGO® Ensimmäinen yhteisöni (149389)
  • LEGO® Yhteiskunnan ihmiset (149022)
  • LEGO® Rakennuspalikat (149017)
  • LEGO® Suuret rakennusalustat (149286)
  • LEGO® Muuntaja (569887)
  • LEGO® Satuhahmot (149023)
  • LEGO® Kulkuneuvot (149333)

Mikä ratkaisu kouluusi?

Tevellan LEGO® Education -asiantuntija Tommi Ollikainen auttaa sinua tuotteisiin liittyvissä kysymyksissä. Katso yhteystiedot sivun lopusta.

LEGO® Education -koulutukset

Ammatillinen kehittyminen ja opettajankoulutukset ovat tärkeä osa LEGO® Education -oppimisratkaisuja. Tevella tarjoaa toiminnallisia LEGO® Education -tuotteisiin liittyviä koulutuksia opettajille, kouluille ja kunnille. Koulutukset on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä opetuksen ammattilaisten kanssa. Koulutuskokonaisuuteen voi sisältyä itse koulutuksen lisäksi opettajakohtainen välinepaketti.

Esimerkkejä LEGO® Education -koulutuksistamme:

  • Yksinkertaista ohjelmointia LEGO® MINDSTORMS Education EV3 roboteilla, luokat 4-6
  • Yksinkertaista ohjelmointia LEGO® MINDSTORMS Education EV3 roboteilla, luokat  7-9
  • Yksinkertaista ohjelmointia LEGO® MINDSTORMS Education EV3 roboteilla jatkokurssi, luokat 4-6
  • Yksinkertaista ohjelmointia LEGO® MINDSTORMS Education EV3 roboteilla jatkokurssi, luokat 7-9

Tiedustelut: Tommi Ollikainen, koulutuspäällikkö, Tevella oy

IMG_0168_small
IMG_0114
tevella_logo_2018

LEGO®Education -asiantuntija apunasi

Autamme sinua löytämään parhaimmat ratkaisut tarpeisiisi ja neuvomme sinua LEGO® Education -ratkaisujen käytössä. 

 

Kutsu asiantuntija vierailulle kouluun tai päiväkotiin

Tulemme mielellämme vierailulle kouluun tai päiväkotiin, kun haluat tutustua LEGO® Education -tuotteisiin  asiantuntijan johdolla. Voimme toteuttaa tapaamisen myös videoyhteydellä. Järjestämme koulutuksia opettajille esimerkiksi veso-päivien yhteydessä. 

LEGO® Education Showroom

Tervetuloa tutustumaan LEGO Education® -ratkaisuihin Tevellaan! LEGO Education showroom Pihkanokankadulla Tampereella on avoinna sopimuksesta.

Ota yhteyttä

Tommi Ollikainen | puh. 050 418 0549 | tommi.ollikainen@tevella.fi

Siirry verkkokauppaan